Ahad, 23 Mei 2010

Kepada Allah aku serahkan segala urusan

Apabila aku sudah mencapai usia dewasa ini sujud dan syukur aku panjatkan kehadrat Allah s.w.t kerana aku terpilih untuk menyertai perjuangan islam di tanah airku Malaysia ini.

Aku teringat akan suatu ketika dahulu dimana aku berangan-angan ingin menyambug pengajian ke luar negara akhirnya hari ini Allah s.w.t membuka peluang kepadaku untuk menunaikannya. Syukur dan sujud sekali lagi aku panjatan kepada Allah s.w.t.

Sekarang peluang dan ruang sudah terbuka luas,apa yang perlu lagi kepadaku ialah menyediakan bekalan fizikal dan rohani unutk merealisasikan cita-citaku yang murni ini.

Mesir adalah negara yang terletak padanya Al-azhar As syarif.Aku memilih Al Azhar bukan kerana hebat dan bukan kerana nama bahkan hari ini rata-rata manusia yang buta sebelah matanya memperlekehkan geraduan Al Azhar kerana melihat satu sudut sahaja.

Aku memilih Al Azhar kerana Al Azhar menjadi tumpuan dan pengiktirafan para ulama'.Kalau Ulama mengiktiraf al azhar kenapakah kita tidak mengiktiraf al-azhar? atau kita lebih hebat daripada ulama'?.Tidak perlu kita senaraikan satu persatu sipakah ulama' yang belajar dan lepasan Al Azhar.Sudah cukup kita melihat kepada tokoh Ulama Harki di tanah air kita ini iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Dan Tuan Guru Nik Aziz bin Nik Mat.Mereka berdua adalah lepasan Al-Azhar yang menjadi tokoh kebangkitan ummat islam di Malaysia pada abad ini.

Disana nanti aku berazam dan berniat untuk mengutip segala mutiara-mutiara ilmu dari bibir para ulama' yang telah disabdakan oleh nabi s.a.w." ulama adalah pewaris ambiya'".Aku juga berazam untuk menyediakn bekalan sebanyak mungkin sebelumku pulang ke tanah air untuk memperjuangkan islam di bumi Malaysia.

Perjuangan islam yang aku dokong bukanlah suatu perkara yang mudah sebagaimana diperkatakan tetapi ianya sungguh mencabar imanku.Iman tidak akan teruji melainkan apabila aku merempuh kesusahan dan keperitan hidup.Kesusahan dan keperitan ini terpaska aku menelannya walaupun pahit kerana pahit itu adalah penawar.

Oleh keran itu,aku tidak akan berjaya merempuh segala ujian ini,melainkan kepada Allah jualah aku serahkan akan segala urusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan