Sabtu, 29 Mei 2010

Bapaku Seorang Mujahid

Sejak kecil lagi aku mengenal bapaku seorang insan biasa
ibu kenapa bapa sentiasa tiada bersama?tanya hati yang tiada menerima
akan tetapi aku kagum akan akhlaknya yang mulia,
tiada waktunya yang disia-sia,
hatta tidurnya juga seperti manusia yang celik mata
sesaat seketika bersama isteri dan anak-anaknya,
hakikatnya disisiku memang terlalu singkat waktunya,
tetapi itulah masa yang paling beharga,
kerana keikhlasan hati tersemat diwajahnya,
kasih sayang pula terpaut padanya ,
sesaat umpama seribu tahun penuh dengan makna.

Wajahnya pula berseri-seri umpama bulan pernama,
kerana ia seorang hamba Allah yang maha mulia,
tiada berbuat ia akan dosa,
malam dijaga supaya sentiasa bercahaya,
badan berdiri bagun berjaga,
kerana bermunajat kepada tuhannya.

Sampai usia aku separuh remaja,
aku masih melihat akan keletiahan bapa,
Hati masih bertanya kenapa?
Ibuku setia menjawab yang sama,
Aku masih cemburu terhadapnya,
Ianya terubat buat segala-galanya,
apabila mengalir kepadaku Ilmu dan tarbiyyah dari seorang bapa,
Aku terima dengan penuh rasa bangga.
Tiada sedikitpun aku rasa terhina,
Kerana dia seorang bapa yang mulia,
Tarbiyyah dan ilmu diberi bapa,
Aku sentiasa menjadi seorang yang bersedia,
Sehingga aku mencapai umur dewasa,
Aku pun sudah tahu siapa bapa?
Sebenarnya bapaku seorang mujahid agama.